Tematy zajęć
Dla szkół i przedszkoli
Przedszkola
Dzik jest dziki – czyli jak żyć w zgodzie z mieszkańcami lasu
W czasie zajęć uczniowie poznają najpospolitsze zwierzęta warszawskich lasów. Zastanawiać się będziemy, jakie działania człowieka mogą pomóc, a jakie zaszkodzić mieszkańcom lasu. Określimy konflikty mogące się pojawić w relacji człowiek – zwierzęta i sposoby ich rozwiązywania. Uczestnicy zdobędą również praktyczną wiedzę, jak należy zachować się podczas spotkania z dzikimi zwierzętami.
Zima w lesie
Mimo, że zimowy dzień mija niezwykle szybko i wiele zwierząt zasypia bądź odlatuje, nie oznacza to, że w lesie nic się nie dzieje. Podczas zajęć uczestnicy odkrywają sposoby przetrwania zimy przez rośliny oraz mają okazję poznać sekretne życie zwierząt. Jest to też niezwykły czas zamiany uczniów w leśnych tropicieli śladów obecności zwierząt, które właśnie w tym okresie bardzo łatwo dostrzec w terenie.
Szkoły podstawowe (I-III)
Dzik jest dziki – czyli jak żyć w zgodzie z mieszkańcami lasu
W czasie zajęć uczniowie poznają najpospolitsze zwierzęta warszawskich lasów. Zastanawiać się będziemy, jakie działania człowieka mogą pomóc, a jakie zaszkodzić mieszkańcom lasu. Określimy konflikty mogące się pojawić w relacji człowiek – zwierzęta i sposoby ich rozwiązywania. Uczestnicy zdobędą również praktyczną wiedzę, jak należy zachować się podczas spotkania z dzikimi zwierzętami.
Zima w lesie
Mimo, że zimowy dzień mija niezwykle szybko i wiele zwierząt zasypia bądź odlatuje, nie oznacza to, że w lesie nic się nie dzieje. Podczas zajęć uczestnicy odkrywają sposoby przetrwania zimy przez rośliny oraz mają okazję poznać sekretne życie zwierząt. Jest to też niezwykły czas zamiany uczniów w leśnych tropicieli śladów obecności zwierząt, które właśnie w tym okresie bardzo łatwo dostrzec w terenie.
Szkoły podstawowe (IV-VIII)
Dzik jest dziki – czyli jak żyć w zgodzie z mieszkańcami lasu
W czasie zajęć uczniowie poznają najpospolitsze zwierzęta warszawskich lasów. Zastanawiać się będziemy, jakie działania człowieka mogą pomóc, a jakie zaszkodzić mieszkańcom lasu. Określimy konflikty mogące się pojawić w relacji człowiek – zwierzęta i sposoby ich rozwiązywania. Uczestnicy zdobędą również praktyczną wiedzę, jak należy zachować się podczas spotkania z dzikimi zwierzętami.
Jak zobaczyć to, czego nie widać? – tropy i ślady
Jak nauczyć się dostrzegać rzeczy drobne i ledwie widoczne? Co możemy wyczytać ze śladów i tropów? Uczniowie dowiedzą się jakie dzikie zwierzęta mieszkają obok nas, poznają sposoby obserwacji zwierząt oraz dowiedzą się czym różni się trop od śladu.
Szkoły ponadpodstawowe
Dzik jest dziki – czyli jak żyć w zgodzie z mieszkańcami lasu
W czasie zajęć uczniowie poznają najpospolitsze zwierzęta warszawskich lasów. Zastanawiać się będziemy, jakie działania człowieka mogą pomóc, a jakie zaszkodzić mieszkańcom lasu. Określimy konflikty mogące się pojawić w relacji człowiek – zwierzęta i sposoby ich rozwiązywania. Uczestnicy zdobędą również praktyczną wiedzę, jak należy zachować się podczas spotkania z dzikimi zwierzętami.
Jak zobaczyć to, czego nie widać? – tropy i ślady
Jak nauczyć się dostrzegać rzeczy drobne i ledwie widoczne? Co możemy wyczytać ze śladów i tropów? Uczniowie dowiedzą się jakie dzikie zwierzęta mieszkają obok nas, poznają sposoby obserwacji zwierząt oraz dowiedzą się czym różni się trop od śladu.
Zajęcia łączone (stacjonarne w połączeniu z wyjściem w teren)
Zajęcia łączone odbywają się od poniedziałku do piątku w Centrum Edukacji Przyrodniczo – Leśnej. Zajęcia prowadzone są w sali dydaktycznej oraz w terenie i trwają ok. 2,5 h z przerwą.
W trakcie warsztatów wykorzystujemy aktywizujące formy pracy, uruchamiamy zmysły i angażujemy emocje. Kładziemy nacisk na samodzielne myślenie, działanie i podejmowanie prób zrozumienia funkcjonowania przyrody przez uczestników. Podczas zajęć proponujemy różnorodne formy aktywności, aby lepiej dotrzeć do poszczególnych osób.
Każda z sal dydaktycznych wyposażona jest w sprzęt multimedialny oraz bogaty zbiór pomocy wspierających proces uczenia, takich jak plansze, modele przyrodnicze, gry dydaktyczne, tablice i zabawki interaktywne, a także mikroskopy.
W teren chętnie zabieramy lornetki, lunety, a z młodszymi uczestnikami lupy. Wypełniamy czas obserwacjami przyrody oraz zabawami ruchowymi i grami.
Zajęcia terenowe
Zajęcia terenowe odbywają się w różnych warszawskich kompleksach leśnych. Trwają 120 min.
Las jest sam w sobie najlepszym środkiem dydaktycznym, można go wykorzystać o każdej porze roku. W czasie spaceru uczniowie samodzielnie wykonują zadania dostosowane do tematu zajęć oraz poznają zasady zachowania w lesie.
Każde zajęcia to bezpośredni kontakt z przyrodą oraz możliwość zaobserwowania i poznania interesujących zjawisk z życia lasu. To porcja wiedzy o lesie i jego procesach, nauka nowych gatunków roślin, poznawanie fauny leśnej, a także uświadomienie zagrożeń środowiska przyrodniczego jakie powoduje człowiek wynikających z niewłaściwego zachowania na terenach leśnych. To także pokazanie korzyści jakie niesie las. Podczas zajęć wykorzystywane są przede wszystkim gry i zabawy aktywizujące, które mają na celu poznanie lasu wszystkimi zmysłami. Dają również możliwość działania i aktywnego uczestnictwa oraz sprawiają, że uczniowie czują się jak poszukiwacze i odkrywcy.
Informacje praktyczne:
-
Zapisy na zajęcia prowadzimy w systemie miesięcznym.
-
Zapisy na wszystkie zajęcia odbywają się na tej stronie.
-
Wszystkie prowadzone przez nas zajęcia są bezpłatne, decyduje kolejność zgłoszeń.
-
Przed dokonaniem zapisu bardzo prosimy o upewnienie się komu dedykowane są poszczególne zajęcia.
-
W przypadku rezygnacji z uczestnictwa prosimy o kontakt telefoniczny na numer 506 395 592 lub informację na e-mail:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. -
Prosimy o zapoznanie się z regulaminem.